New York Times uvádza, že v celej krajine sú kradnuté katalyzátory, aby sa získali drahé kovy vo vnútri. Totižto ceny paládia a ródia, dvoch vzácnych kovov používaných v konvertoroch na zachytávanie nespálených výfukových plynov a znižovanie emisií, sa prudko zvýšili. Paládium má teraz hodnotu až 2 500 dolárov za uncu, zatiaľ čo ródium až astronomických 21 900 dolárov za uncu. Výmena katalyzátora môže stáť viac ako 3 000 dolárov a nové katalzátory zvyšujú náklady na vozidlá so spaľovacím motorom.
Čo teda má robiť majiteľ auta? Elektrické vozidlá nepotrebujú katalyzátor. Rastúce ceny vozidiel na fosílny pohon zvýšia dopyt po elektromobiloch a väčší dopyt povedú k posunu vo výrobe smerom k komponentom používaným v elektromobiloch, čo môže potenciálne znížiť náklady pre spotrebiteľov. V priebehu nasledujúcich dvoch až troch rokov majú byť pre trh pripravené desiatky elektromobilov, takže nastal elektrický okamih, ktorý sa už očakával niekoľko rokov.
Ale prechod by mohol ísť ešte rýchlejší, tvrdí Tina Casey pre Triple Pundit. Navrhuje, že pomoc vodičom Lyft a Uber pri prechode na elektrické vozidlá by znížila emisie a potenciálne zmenila mestské cestovanie. Hlavne po zverejnení výskumu minulý týždeň, ktorý dokazuje, že spoločnosti na zdieľanie jazdy na požiadanie, zvyšujú preťaženie cestnej premávky.
Najlepším nápadom pre Uber, Lyft, Instacart, alebo inú lokálnu prevádzkovaciu spoločnosť, alebo doručovateľskú službu by bol finančný program. Tým, že vodičom ponúknu pôžičku na kúpu elektromobilu, môžu tým pomôcť priamo na planéte. Môžu tiež zvýšiť zamestnávanie vodičov. Ak by napríklad vodič Uber mohol platiť pôžičku na auto automaticky z polovice svojich zárobkov, kým nebude pokrytá platba za auto, uľahčilo by to vlastníctvo elektromobilu a pomohlo spoločnosti udržať vodičov v činnosti. Uber má po celom svete až 3 milióny vodičov. Predstavte si, že by mohli vlastniť čisté, zelené vozidlo. Na základe odhadovaných priemerných emisií americkej agentúry pre ochranu životného prostredia na vozidlo by prechod vodičov Uberu na elektrické autá znížil CO2 o 13,8 milióna ton ročne – čo viac ako ročné CO2 emitované štátom New York.
Fotka1: James Tensuan / The New York Times
Celá debata | RSS tejto debaty