Založ si blog

Bežné prostriedky na ničenie buriny podporujú baktérie rezistentné na antibiotiká

Herbicídy sú jednou z najbežnejšie používaných chemikálií v poľnohospodárstve a hoci sa tieto zlúčeniny používajú na ničenie burín, môžu spôsobiť poškodenie pôdnych mikróbov, ako sú baktérie a huby, čo môže potenciálne zmeniť ekologické vlastnosti mikrobiálnych spoločenstiev.

Vedci z Číny a Veľkej Británie študovali účinok troch široko používaných herbicídov, glyfosát, glufosinát a dikamba, na pôdne bakteriálne spoločenstvá.

Vedci vo vzorke s poľnohospodárskej pôdy s bakteriálnym mikrokozmom zistili, že herbicídy zvyšujú relatívny počet bakteriálnych druhov, ktoré nesú gény rezistencie na antibiotiká. Bolo to preto, že mutácie, ktoré zlepšovali rast plodin kôli herbicídom, tiež zvyšovali bakteriálnu toleranciu k antibiotikám. Expozícia herbicídmi tiež viedla k častejšej výmene génov rezistencie na antibiotiká medzi baktériami.

Príprava pôdnych mikrokozmov na experiment expozície herbicídom.
Fotka: Liao Hanpeng

Podobné vzorce sa našli na poľnohospodárskych poliach v 11 čínskych provinciách, kde bola história aplikácie herbicídov a hladiny zvyškov herbicídov v pôdach spojené so zvýšenou hladinou génov rezistencie na antibiotiká.

Doktor Ville Friman, z katedry biológie na univerzite v Yorku, uviedol, že výsledky naznačujú, že použitie herbicídov by mohlo nepriamo riadiť vývoj rezistencie na antibiotiká v pôdnych mikrobiómoch v poľnohospodárstve, ktoré sú počas kontroly buriny opakovane vystavené pôsobeniu herbicídov.

Je zaujímavé, že gény rezistencie na antibiotiká boli uprednostňované pri koncentráciách herbicídov, ktoré neboli smrteľné pre baktérie. To ukazuje, že už veľmi nízke hladiny herbicídov by mohli významne zmeniť genetické zloženie bakteriálnych populácií v pôde. Takéto účinky sa v súčasnosti neberú do úvahy pri hodnotení ekotoxikologických rizík, ktoré neuvažujú s evolučnými dôsledkami dlhodobej chemickej aplikácie na úrovni mikrobiálnych spoločenstiev.

Aj keď gény pre rezistenciu na antibiotiká nie sú samy osebe škodlivé, znížia účinnosť antibiotík počas klinickej liečby. Udržiavanie nízkej frekvencie génov pre rezistenciu teda predĺži dlhodobú účinnosť antibiotík. Pretože gény rezistencie sa môžu ľahko pohybovať medzi baktériami v poľnohospodárskych oblastiach, tieto oblasti môžu byť dôležitým globálnym zdrojom génov rezistencie.

Štúdia dospela k záveru, že je potrebné prehodnotiť účinky koncentrácií herbicídov na mikrobiálne spoločenstvá, aby sa úplne porozumelo súvisiacim rizikám prevalencie génov rezistencie na antibiotiká.

Ak sa má zastaviť klimatická katastrofa, musí sa urobiť z ekocídy medzinárodný zločin. Je to jediný spôsob

25.02.2021

Parížska dohoda zlyháva. Existuje však nová nádej na zachovanie životaschopnej planéty: rastúca globálna kampaň za kriminalizáciu ekocídy, ktorá môže riešiť základné príčiny klimatickej krízy a chrániť našu planétu – spoločný domov celého ľudstva a vlastne všetkého života na Zemi. Takmer päť rokov po rokovaniach o prelomovej parížskej dohode [...]

Aký vplyv má vonkajšie znečistenie vzduchu na kvalitu ovzdušia v interiéroch

23.02.2021

Ak ste si mysleli, že v interiéri ste v bezpečí pred znečistením ovzdušia, ktoré trápi aj Salt Lake City, v americkom štáte Utah, tak nový výskum ukazuje, že udalosti spojené so zvýšeným znečistením ovzdušia, sa ohrozujú zdravie aj vo vnútorných priestoroch. Výskum uskutočnený v spolupráci s Utah Division of Facilities Construction and Management je je publikovaný v [...]

Globálna štúdia uskutočnená v 48 mestách zistila, že príroda ročne spracuje 41,7 milióna ton ľudského výkalu

21.02.2021

Prvé globálne hodnotenie úlohy, ktorú ekosystémy zohrávajú pri poskytovaní sanitácie, zistilo, že príroda zabezpečí najmenej 18% sanitačných služieb v 48 mestách po celom svete, uviedli vedci vo Veľkej Británii a Indii. Štúdia, ktorá bola zverejnená v časopise One Earth, odhaduje, že každý rok sa bez inžinierskej infraštruktúry spracujú viac ako 2 milióny [...]

Ide o pravdu, Gábor Grendel,

Grendel v Ide o pravdu: Výmena Matoviča? Radšej predčasné voľby

05.03.2021 17:51

Koalícia krízu prekoná. „Od Remišovej ani Sulíka som nepočul žiadne ultimáta,“ povedal v relácii Ide o pravdu podpredseda NR SR Gábor Grendel (OĽaNO).

princezná latífa latifa

Zatiaľ nie sú dôkazy, že unesená dubajská princezná je nažive

05.03.2021 17:44

Princezná Latífa sa na verejnosti neukázala od marca 2018, keď sa neúspešne pokúsila z Dubaja utiecť na lodi.

Bambusky

Potraviny po záruke ľudia v osade odmietajú: Nie sme zvieratá!

05.03.2021 17:25

Obyvatelia martinskej lokality Bambusky nemôžu pre karanténu chodiť ani do obchodu, potraviny im tam preto vozia dobrovoľníci. Zarážajúce je, že niektoré sú až rok po záruke.

fatima

Gašpar, Hraško a Krajmer majú na krku ďalšie obvinenie

05.03.2021 16:44

Dva nové skutky, pre ktoré bolo vznesené obvinenie, súvisia s vydieraním.

Ekologický Newsfilter