Založ si blog

Bežné prostriedky na ničenie buriny podporujú baktérie rezistentné na antibiotiká

Herbicídy sú jednou z najbežnejšie používaných chemikálií v poľnohospodárstve a hoci sa tieto zlúčeniny používajú na ničenie burín, môžu spôsobiť poškodenie pôdnych mikróbov, ako sú baktérie a huby, čo môže potenciálne zmeniť ekologické vlastnosti mikrobiálnych spoločenstiev.

Vedci z Číny a Veľkej Británie študovali účinok troch široko používaných herbicídov, glyfosát, glufosinát a dikamba, na pôdne bakteriálne spoločenstvá.

Vedci vo vzorke s poľnohospodárskej pôdy s bakteriálnym mikrokozmom zistili, že herbicídy zvyšujú relatívny počet bakteriálnych druhov, ktoré nesú gény rezistencie na antibiotiká. Bolo to preto, že mutácie, ktoré zlepšovali rast plodin kôli herbicídom, tiež zvyšovali bakteriálnu toleranciu k antibiotikám. Expozícia herbicídmi tiež viedla k častejšej výmene génov rezistencie na antibiotiká medzi baktériami.

Príprava pôdnych mikrokozmov na experiment expozície herbicídom.
Fotka: Liao Hanpeng

Podobné vzorce sa našli na poľnohospodárskych poliach v 11 čínskych provinciách, kde bola história aplikácie herbicídov a hladiny zvyškov herbicídov v pôdach spojené so zvýšenou hladinou génov rezistencie na antibiotiká.

Doktor Ville Friman, z katedry biológie na univerzite v Yorku, uviedol, že výsledky naznačujú, že použitie herbicídov by mohlo nepriamo riadiť vývoj rezistencie na antibiotiká v pôdnych mikrobiómoch v poľnohospodárstve, ktoré sú počas kontroly buriny opakovane vystavené pôsobeniu herbicídov.

Je zaujímavé, že gény rezistencie na antibiotiká boli uprednostňované pri koncentráciách herbicídov, ktoré neboli smrteľné pre baktérie. To ukazuje, že už veľmi nízke hladiny herbicídov by mohli významne zmeniť genetické zloženie bakteriálnych populácií v pôde. Takéto účinky sa v súčasnosti neberú do úvahy pri hodnotení ekotoxikologických rizík, ktoré neuvažujú s evolučnými dôsledkami dlhodobej chemickej aplikácie na úrovni mikrobiálnych spoločenstiev.

Aj keď gény pre rezistenciu na antibiotiká nie sú samy osebe škodlivé, znížia účinnosť antibiotík počas klinickej liečby. Udržiavanie nízkej frekvencie génov pre rezistenciu teda predĺži dlhodobú účinnosť antibiotík. Pretože gény rezistencie sa môžu ľahko pohybovať medzi baktériami v poľnohospodárskych oblastiach, tieto oblasti môžu byť dôležitým globálnym zdrojom génov rezistencie.

Štúdia dospela k záveru, že je potrebné prehodnotiť účinky koncentrácií herbicídov na mikrobiálne spoločenstvá, aby sa úplne porozumelo súvisiacim rizikám prevalencie génov rezistencie na antibiotiká.

Ak sa má zastaviť klimatická katastrofa, musí sa urobiť z ekocídy medzinárodný zločin. Je to jediný spôsob

25.02.2021

Parížska dohoda zlyháva. Existuje však nová nádej na zachovanie životaschopnej planéty: rastúca globálna kampaň za kriminalizáciu ekocídy, ktorá môže riešiť základné príčiny klimatickej krízy a chrániť našu planétu – spoločný domov celého ľudstva a vlastne všetkého života na Zemi. Takmer päť rokov po rokovaniach o prelomovej parížskej dohode [...]

Aký vplyv má vonkajšie znečistenie vzduchu na kvalitu ovzdušia v interiéroch

23.02.2021

Ak ste si mysleli, že v interiéri ste v bezpečí pred znečistením ovzdušia, ktoré trápi aj Salt Lake City, v americkom štáte Utah, tak nový výskum ukazuje, že udalosti spojené so zvýšeným znečistením ovzdušia, sa ohrozujú zdravie aj vo vnútorných priestoroch. Výskum uskutočnený v spolupráci s Utah Division of Facilities Construction and Management je je publikovaný v [...]

Globálna štúdia uskutočnená v 48 mestách zistila, že príroda ročne spracuje 41,7 milióna ton ľudského výkalu

21.02.2021

Prvé globálne hodnotenie úlohy, ktorú ekosystémy zohrávajú pri poskytovaní sanitácie, zistilo, že príroda zabezpečí najmenej 18% sanitačných služieb v 48 mestách po celom svete, uviedli vedci vo Veľkej Británii a Indii. Štúdia, ktorá bola zverejnená v časopise One Earth, odhaduje, že každý rok sa bez inžinierskej infraštruktúry spracujú viac ako 2 milióny [...]

vrtuľník / pomoc /

Vodič spadol s autom do rokliny, pomáhať mu musel vrtuľník

15.05.2021 18:54

Po šmyku padal vodič s vozidlom približne 300 metrov do strmej rokliny neďaleko Vyšnej Boce.

Iveta Lazorová

Lazorová: Populizmus zdravotníctvu nepomôže. Zmeny sa prejavia o 10 rokov

15.05.2021 18:00

Bez zásadnej personálnej reformy hrozí podľa šéfky komory sestier Ivety Lazorovej kolaps celého systému zdravotníctva.

nemecko protest izrael

Iránsky minister zrušil návštevu Rakúska, kritizoval vyvesenie vlajky Izraela

15.05.2021 17:34

Rozhodnutie prišlo po tom, ako úrad rakúskeho kancelára a ministerstvo zahraničia vyvesili izraelskú zástavu na znak solidarity.

Gergely Karácsony budapešť

Starosta Budapešti chce kandidovať za premiéra

15.05.2021 15:33

Gergely Karácsony uviedol, že je pripravený prijať nomináciu jeho strany a zúčastniť sa na dvojkolových primárkach, ktoré sa budú konať v septembri a októbri.

Ekologický Newsfilter